Friday, May 21, 2010

GOBALA MANA ? LA.......LU BUSUK LAGI BUSUK


TEMPAT PELUPUSAN SAMPAH MAJLIS DAERAH BANDAR BAHARU MELIMPAH AKIBATKAN HAMPIR 3,000 PENDUDUK MENGHIDU BAU BUSUK..GOBALA MANA ? LA.......LU BUSUK LAGI BUSUK..

Bukan isu baru tapi isu seawal PAS perintah Kedah...bayangkan!!

OLEH: CUCUTOKMINAI

BANDAR BAHARU , 21 Mei –—Hampir 3,000 penduduk dari empat buah kampung dan pelajar sebuah sekolah rendah kini mengalami masalah bau busuk yang memualkan setiap hari akibat tapak pelupusan sampah Majlis Daerah Bandar Baharu(MDBB) di ,Pekan Serdang,kini sudah melimpah ruah sampahnya,sejak enam bulan lalu.


Tapak pelupusan sampah yang terletak di Kg Bukit Buluh,kira-kira 2 kilometer dari Pekan Serdang itu kini merupakan satu ancaman kesihatan kepada penduduk-penduduk di Kampung Cina,Taman Orkid,Kg.Bukit Buluh ,Kg.Sg Air Hitam dan lebih 500 pelajar Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina(SRJKC) Pekan Serdang.,disini.

Ekoran masalah tersebut Barisan Nasional(BN)Bahagian Kulim /Bandar Baharu yang di ketuai Naib Pengerusinya Chua Teng Ghee bersama lebih 50 anggota parti dan penduduk tempatan telah menganjurkan satu demonstrasi aman ditapak pelupusan sampah itu,petang Khamis.

Mereka menggesa pihak berwajib khususnya kerajaan negeri supaya mengatasi segera masalah bau busuk dari tapak pelupusan yang kini bukan sahaja sudah melimpah ruah sampahnya tetapi sampah-sampah tersebut terpaksa ditempatkan bertimbun-timbun sejauh hampir 100 meter dengan ketinggian melebihi dua meter diluar pintu masuk tapak pelupusan sebenat..


Menurut Chua keadaan ini yang sudah berlanjutan sejak enam bulan lalu itu telah tidak diambil berat pihak MDBB kini sebelah dibahu jalan masuk ketapak tersebut sepanjang hampir 100 meter telah ditimbuni ratusan ton sampah.

“Berikutan sampah disini tidak diurus pelupusannya dengan sempurna telah menyebabkan bau busuknya menyerap melalui udara sehingga kampung-kampung berdekatan dan Pekan Serdang juga..Ini selalunya berlaku selepas hujan turun..”jelas Chua selepas demostrasi tersebut.


Chua memberitahu lagi,lokasi tempat pelupusan juga kini semakin hampir dengan kawasan tanah perkuburan orang-orang Cina disitu dan adalah menjadi satu “pantang” kepada kaum tersebut jika bahan busuk berdekatan dengan kubur mereka,


Sementara wakil Penyelaras BN Parlimen Kulim/Bandar Baharu Helimi Khan Abdul Khan pula berkata bahawa situasi tersebut bukan sahaja menimbulkan masalah bau busuk sahaja tetapi banyak pokok-pokok kelapa sawit milik penduduk tempatan yang bersempadankan kawasan tersebut yang ditanam dipinggir longkang besar yang airnya telah dicemari enapan air daripada longgokan sampah itu turut terjejas dan mati.


Katanya lagi,sebatang aliran jalan yang dibina kerajaan untuk kemudahan pekebun-pekebun sekitar juga telah rosak akibat ditimbun sampah sarap yang dibawa masuk ketapak pelupusan tersebut tetapi ditempatkan ditepi jalan berkenaan.


Helmi lalu meminta Jabatan Alam Sekitar (JAS) Kedah supaya bertindak segera meman tau berhubung dengan masalah yang dialami penduduk disitu..


“Kami bimbang kelak akan ada pula wabak penyakit menular berpunca dari tapak pelupusan disini yang tidak uruskan dengan sempurna itu Mana SEJAHTERANYA KEDAH”,ujar Helmi Khan pula.


dIfahamkanbahawa sebuah jentolak yang digunakan pekerja MDBB untuk menolok sampah sarap berkenaan telah mengalami kerosakan dan biaya untuk membaikinya pula mencecah puluh ribuan ringgit.


Sampah yang dihantar ketapak pelupusan tersebut bukan sahaja daripada Pekan Serdang tetapi juga datangnya dari Bandar Baharu dan Selama.















Akhir sekali saya tak tau pa..paaa!!!

Ada Bokti bawa...mai..ada BOKTI saya mamai...


Taniah CUCUTOKMINAI Kerana sudi berkongsi cerita busuknya kerajaan PAS Kedah Belanda dengan masalah pentadbiran yang ada...


PAS ITU MUNAFIK>>>MUNAFIK ITU PAS !!

Komentar :

ada 18 comments ke “GOBALA MANA ? LA.......LU BUSUK LAGI BUSUK”
Anonymous said...
pada hari 

piraaaah umno pu terok.beklahai tak habis.

Anonymous said...
pada hari 

umno rasuah politik wang.

Aku,Pasbuih Dan Siamang said...
pada hari 

BANGKAI2 PAS MULAI MEMASUKI JERAT GMC...

kah..kah..kah....

Aku,Pasbuih Dan Siamang said...
pada hari 

ingat ke langkawi saja sampah dan beer syurga kedah belanda rupanya disebelah sana pun serupa...

kah..kah..kah...pemimpin bangkai..!!!

Anonymous said...
pada hari 

inilah sunami kesan politik.
kalau dah sunami semua kekotoran
akan dibawa ke darat.

Anonymous said...
pada hari 

ingatka..UMNO saja kotor rupanya PAS lagi najis

Anonymous said...
pada hari 

najis PAS tak nampak broo.... sebab kena tutup dengan jubah dan serban. pandai sorokk.

jit

CCZ said...
pada hari 

Bukan Kulim je tapi seluruh kedah bang oiii...

Anonymous said...
pada hari 

Buat Anon 2.41PM.Awat umno saja ka rasuah? Pemimpin PAS menyangak hadiah..Hadiah tu rasuah la..bangang oi...cuma puak2 munafik macam PAS saja tukar istilah rasuah tu hadiah dan sedekah.

-krisjawa lok3- said...
pada hari 

Mana muka ADUN Serdang-Bandar Baharu? Rakyat Serdang-Bandar Baharu pun tak kenal muka ADUN? Tak tahulah kat mana dia dok bertapa...

Aku,Pasbuih Dan Siamang said...
pada hari 

MP BANDAR BAHRU KAT KOLA LOMPO SYOK2 NGAN ANAK PINAK PENYOKONG MAMPUIH PI LA..BARU PADAN MUKA PKR ATAU PAS PRU13 UNDI LAGI PUAK2 MCM NI

Anonymous said...
pada hari 

mb pas pun buncit sakan no?

Anonymous said...
pada hari 

Detik dimana melayu berada dalam situasi yg cukup genting bilamana melayu brmusuhan sesama sendiri.Apa kah Pas tdk merasai semuanya brpunca dari sikap pas dan dap yg berjaya memperbodohkan org melayu melalui politik mereka sendiri.Apakah kerjasama pas Dap mampu mencapai cita2 pas yg menjadi agenda mereka selama ini.Atau kerjasama pas tdk lbh dari merosak hubungan melayu selama ini.Siapa yg untung di atas sikap PAS hari ini? melayu sekadar menang sorak.

Anonymous said...
pada hari 

hangpa nak cari gobala.dia ada di kg syeh sheh rumah kawan lama dia dulu.

ahlli umno dulu said...
pada hari 

kami dah pernah jadi sampah zaman mamak kadiak dulu.tak payah lahhhhh maaf la.yang kerja kerja majlis daerah.lantaklah depa.

melayu taman bersatu kulim said...
pada hari 

luka ditangan boleh ubat.luka dihati samalah daging yg dicincang..selamat jalan gunung mat cincang.

Anonymous said...
pada hari 

mat cincang hang pi jilat le mamak tu.kami tahulah rumah tangga kami di bandar baru.mamak tu hulok kat hang banyak mana.

Anonymous said...
pada hari 

Buat macam mana pun dan baik macam mana pun puak2 PEKAK BADAK ni memang dok macam tu jugak, bak kata orang kalau jenih itek diberi paroh mas sekalipun dia tetap akan sudu acarq jugak.

Biak pilah puak2 Bodo tak boleh di ajaq, cerdik tak boleh ditumpang....sampai mut mut nak mampoih pun depa akan tetap sebut PR...PR....PR

Dan mari kita sebut ramai2 Piii Raaah !!!

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang di buat.

Labels

 

© 2009 Fresh Template. Powered by Blogger.

© 2010 Tempe Template. Modified by GMC.

Fresh Template by NdyTeeN.