Friday, January 11, 2013

Blogger UMNO kantoi - Datuk Seri Nizar berjaya buat tuntutan RM207bilion...Syabas Dato' dari GMC.


Najib Setuju bayar !! NIZAR TAMPIL 2 SAKSI KUKUH-Jepun sudah jelas tuntutan RM207bilion !!

“Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Nizar Jamaluddin yang mengetuai isu ini mengheret jauh rakyat Malaysia menyelongkar kebenaran di sebalik isu ini,” ujar Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor (gambar)

[berita dari keratan akbar berbahasa Tamil 13/1/2013.]

Datuk Seri Nizar Jamaluddin berjaya mengesan 9 orang mangsa pembinaan landasan keretapi maut disekitar tahun 1942-1946 yang masih hidup. Dua diantara mangsa tersebut adalah diantara mangsa yang terlibat dalam kerja-kerja pembinaan jalan keretapi maut.

Datuk Seri Nizar Jamaluddin di faham oleh kedua-dua mangsa tersebut masih menyimpan beberapa keratan akbat disekitar tahun 40an sewaktu mereka dilantik oleh pengurus jalan keretapi maut sebagai penyelia makanan untuk mangsa-mangsa ketika itu.

Mereka juga katanya bersetuju untuk menyerah beberapa keratan akbar yang masih dalam simpanan untuk dijadi bahan bukti  menunjukkan mereka adalah mangsa yang terlibat dalam  kerahan tenaga ketika itu.

Adalah amat wajar usaha Datuk Seri Nizar Jamaluddin di puji, tegas Ketua Penerangan PAS Riduan Mohd Nor semalam.




Perjumpaan dibuat dalam satu majlis yang sederhana dikediaman mangsa di Kedah Sejahtera baru-baru ini.Dalam Majlis tersebut Datuk Seri Nizar Jamaluddin telah menyerahkan wang sagu hati kepada kedua2 mangsa tersebut.Penyampaian wang sagu hati itu disampaikan oleh MP Pokok Sena Dato’Mahfus Omar.

Selain daripada itu salah seorang mangsa Manaf Jamal[bukan nama sebenar] dikatakan turut menyerah beberapa document penting kepada Dato’Sri Nizar bagi membantu proses tuntutan yang belum dijelaskan oleh kerajaan Malaysia kepada mereka hingga ke hari ini.

Walau pun kata mangsa pihak kerajaan Jepun telah memaklumkan kepada mereka bahawa wang pampasan bernilai RM207bilion telah dijelaskan melalui satu tabung.Tetapi hingga kehari ini mereka belum menerima walaupun sesen kecuali wang BRIM dari kerajaan Malaysia.

Walaubagaimana pun pihak mangsa berterima kasih kepada kerajaan kerana tidak melupai mereka.... seloroh mangsa!

Wakil mangsa yang lebih dikenali sebagai Pak Non bersetuju sejumlah wang RM207bilion itu nanti yang bakal diterima oleh Sembilan mangsa 70peratus daripadanya akan diserah kepada kerajaan Negeri Kedah sekarang dibawah MB Ust Azizan Razak dan 10 peratus akan diserah pada Dato’Sri Nizar Jamaludin,2 peratus kepada Dato’Mahfus Omar dan 8 peratus pada Senator Yusof Husain dan 5 peratus lagi pada Dato’ Nik Abdul Aziz.Dan selebihnya akan diserahpada tabung PRU13ujar mereka.



                                     [salinan e-mail  bertarikh 12.1. 1958]

Dua mangsa tersebut berasal dari Kedah dan Perak.Selain daripada itu mangsa menyerahkan bukti yang menyatakan pihak kerajaan malaysia sudah menerima wang pampasan tersebut setelah mangsa dimaklumkan oleh kerajaan jepun ketika itu 1958 e-mail ringkas dalam bahasa Jepun juga masih berada dalam simpanan mereka yang membukti sejumlah wang RM207bilion sudah selamat diterima oleh kerajaan Melaya disekitar tahun tahun 1962.

“ひらがなカタカナ明けましておめでとうございます!明けましておめでとうございます!RM207bilion. けましておめでとうございます!明けましておめでとうございます” ておめでとう

[“Bahawsanya kami pihak kerajaan Jepun telah membayar wang tersebut sebanyak RM207Bilion.Harap pihak Encik dapat membuat tuntutan”Terima kasih.]1965

Pampasan RM207b -  Tindakan Nizar wajar dipuji- Ketua Penerangan PAS, Riduan Mohd Nor [sini].

Penjelasan bukti bergambar serta keratan akbar disekitar tahun 40an yang masih disimpan oleh mangsa didedahkan dibawah.
.
Mereka diantara mangsa yang berani tampil menjadi saksi bagi membuktikan dakwaan bahawa Kerajaan Malaya sudah pun menerima wang pampasan tersebut tapi pihak mereka hanya menerima BRIM sahaja.

Mereka salah seorang mangsa dari Kedah yang masih petah berbahasa Jepun menjelaskan perkara ini pada Datuk Seri Nizar Jamaluddin di kediaman mereka di Pokok Sena Kedah semalam.

Bukti dari keratan akbar disekitar tahun 40an tersebut tegas Dato’ Sri Nizar Jamaludin dapat membantu dalam tuntutan wang pampasan sebanyak RM207bilion itu dari Dato’Sri Najib jelas beliau dalam nada yang terharu.

Bukti bergambar yang Berjaya dikumpul oleh Datuk Seri Nizar Jamaluddin.Gambar menunjukkan dua mangsa buruh paksa Thailand Burma sedang bertugas mengagihkan nasi kandar kepada lain2-mangsa buruh paksa ketika itu-Gambar dari fail YB Nizar Jamaludin dan Fail Dato'Mahfus Omar juga turut didedah.




Barbagai jenis keratan akbar dari berbagai bahsa mencerita kisah buruh paksa dari Malaya sekitar tahun 1945.



Akbar bahasa cina juga tidak ketinggalan menyiar berita tersebut sekitar tahun 1945.



Selain akbar cina dan india akbar berbahasa Inggrish juga turut menyiar berita buruh paksa disekitar tahun 1948.




Kelihatan dua orang buruh paksa yang dimaksudkan sedang bertugas mengedar makanan.Gambar  kurang memuaskan kerana jangkamasa dalam simpanan terlalu lama.

PAS berharap dapat membuat pendua gambar  tersebut untuk tontonan generasi akan datang dan akan di beri pada pihak Muzium Negara  untuk bahan sejarah.



Proses membaikpulih gambar lama telah berjaya mengesan dengan jelas wajah mangsa yang dimaksud sedang bertugas ketika itu 1959.



Inilah mangsa-mangsa buruh paksa yang berjaya dikesan dan ditemui oleh Datuk Seri Nizar Jamaluddin bagi membuat tuntutan wang pampasan benilai RM207bilion.

“Ahli Parlimen Bukit Gantang,berkata Datuk Seri Nizar Jamaluddin yang mengetuai isu ini mengheret jauh rakyat Malaysia menyelongkar kebenaran[sini]

Buruh Paksa: Siapa Mainkan Nizar Jamaluddin?




Komentar :

ada 6 comments ke “Blogger UMNO kantoi - Datuk Seri Nizar berjaya buat tuntutan RM207bilion...Syabas Dato' dari GMC.”
Anonymous said...
pada hari 

Baru aq tau ,..Mampoz tu bekas buruh paksa zaman Jupun rupenyer....

Patotla bebal ...xsempat nak blaja abis sbb dah jadi buruh paksa...kesian kesian...

Anonymous said...
pada hari 

sudah sudah la tu nizar!!! ko ingat semua melayu bodo ker???

Unknown said...
pada hari 

tahun 1962 mana guna RM MASA TU GUNA $

Anonymous said...
pada hari 

tuntutan pun dah tak munabah...??? jgn kita RM atau $.

Anonymous said...
pada hari 

Aku ingat betul2, rupanya cobaan... ceh terkena aku... hahahaha... itu pun dah baca sampai separuh, baru perasan muka kambing tua dua ekor tu jadi buroh paksa... kah kah... terbaik punya kelentong...

Anonymous said...
pada hari 

coooooooooooobaa annnnnnn..kah..kah..kah..sorry Bro !!

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang di buat.

Labels

 

© 2009 Fresh Template. Powered by Blogger.

© 2010 Tempe Template. Modified by GMC.

Fresh Template by NdyTeeN.