Saturday, June 19, 2010

WANITA PULA DISARAN SOLAT JUMAAT - ulama Slipar



Wanita disaran solat Jumaat

Hafiz Irwan
BACHOK, 19 Jun: Kompleks Masjid Daruttarbiyah bakal menyaksikan perubahan baru apabila kaum wanita disaran supaya menunaikan solat Jumaat seperti mana dilakukan kaum lelaki selepas siap pembinaannya kelak.

Saranan itu diutarakan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Sebenarnya sudah lama saya hendak tengok keadaan ini boleh dilakukan oleh wanita," katanya ketika berucap dalam Majlis Penyerahan dan Penerimaan Derma mengisi tabung kompleks masjid tersebut di Kampung Wakaf Zain, dekat sini, malam tadi.[sini]

Komentar :

ada 32 comments ke “WANITA PULA DISARAN SOLAT JUMAAT - ulama Slipar”
Anonymous said...
pada hari 

npe tjuk kau wanita PULA disaran solat jmmat bai.
tu kn yg nabi ajar..
nk tggu najib suro nth ble la?

Anonymous said...
pada hari 

Sebab Pengundi wanita masih sokong BN kot .... hahahhahahaahahahhahahahahaha

Anonymous said...
pada hari 

SEBAB HUKUM YANG ALLAH WAJIBKAN PUN PAS BELUM LAKSANA LAGI CUMA SEKADAR BERETORIK.AKHIRNYA TOLAK HUKUM KERANA UNDI KAPIAQ HARBI....BAI..!!
INI YANG ALLAH WAJIBKAN BERBANDING SOLAT JUMAAT PADA KAUM WANITA.

lebai pondok said...
pada hari 

solat jumaat pada wanita bukan wajib.tak ada masaalah apa pun.yang wajib pada wanita pakai tudung dan tutop aurat.tapi ramai bini pemimpin kerajaan yang tak mematuhi kehendak islam.cuba hangpa tengok bini menteri.dah kerepot pun tak pakai tutop aurat.tak salah pon wanita solat jumaat.tapi dosa besar wanita tak tutop aurat.jangan cari reba nanti kena batang hidung sendiri.

Anonymous said...
pada hari 

elok la tu.suroh bini menteri pi solat jumaat.nanti dr masitah baca khutbah mengenai dosa tak pakai pakaian tutop urat.baru bini menteri reti sikit.depa pandang ringan bab tutop urat.yang laki depa dok cakap islam.bini depa tak ambil peduli.

Najib said...
pada hari 

Aku tak nampak salah pun TGNA bagi saranan tersebut lagipun bukannya TGNA suruh wanita buka aurat macam bini Rosmah...

Anonymous said...
pada hari 

Bukannya Nik Aziz suruh wanita buka aurat supaya menyerupai isteri pemimpin2 UMNO pun. Apa yang peliknya!....

paklahbom said...
pada hari 

padan muka hampa semua.

Anonymous said...
pada hari 

jgnlah menyuruh org menutup aurat jika kamu sesama Islam saling membenci serta sanggup bersekongkol bersama kafir Harbi,saya rasa dosa yg lebih besar jika perpaduan sesama Islam itu ditentang.kamu adalah pembunuh sebenar Islam.

Wake UP! said...
pada hari 

Nak jadi macam di Amerika ni. Perempuan pun boleh jadi imam solat Jumaat. Liberal sungguh Tok Guru sekarang.

Anonymous said...
pada hari 

Pada dasarnya shalat jumat tidak wajib bagi wanita. Namun demikian, kalau kaum wanita melakukannya hal itu boleh dan dianggap benar tanpa harus melakukan shalat zhuhur. Namun, mana yang lebih utama bagi mereka, pergi ke masjid untuk melakukan shalat jumat atau tetap di rumah untuk melakukan shalat zhuhur?

Sebagian besar ulama berpendapat bahwa lebih baik bagi kaum wanita untuk tetap tinggal di rumah dengan melaksanakan shalat zuhur. Sebab, Nabi saw. Pernah bersabda, "Rumah-rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka."

Selanjutnya menurut madzhab Syafii, kalau wanita tersebut memiliki daya tarik, kedatangannya ke masjid adalah makruh, sementara jika tidak memiliki daya tarik tidak makruh. Adapun wanita tua bagi mereka dianjurkan untuk datang ke masjid.

Dalam hal ini, menurut Prof. Abdul Karim Zaidan para wanita baru diperbolehkan dan dianjurkan untuk shalat jumat dengan syarat telah mendapatkan izin suami atau walinya, tidak menimbulkan fitnah, tidak memergunakan parfum, dan tidak berhias. Kalau mereka bisa memenuhi kelima syarat tersebut, mereka dianjurkan untuk ke masjid karena shalat jumat dikerjakan satu kali dalam seminggu di mana di dalamnya ada khutbah yang sangat berguna bagi mereka selain juga menjadi sarana untuk berkenalan dengan para wanita muslimah lainnya.

Lalu, ketika melakukan shalat jumat barisan kaum wanita berada di belakang laki-laki, tidak mengangkat kepala sebelum kaum lelaki mengangkat kepala, dan harus segera pulang sebelum kaum lelaki. http://imam-islam-com.

Anonymous said...
pada hari 

wanita islam boleh jadi imam solat jumaat dgn syarat dikalangan jemaah wanita sahaja.jangan samakan dengan diamerika.itulah kena ngaji.yang betul tetap betul.

Anonymous said...
pada hari 

BAGI LAH JELAS BILA CAKAP SOAL PERPADUAN.DALAM UMNO SENDIRI PUN TAK ADA PERPADUAN.LEBIH TEROK DARUPADA PAS DENGAN UMNO.UMNO DENGAN UMNO PUN BERTOKAK.PECAT SANA .PECAT SINI.SINGKIR SANA SINGKIR SINI.GENG SANA .GENG SINI.HARTA RAKYAT DIBEDAK MACAM HARTA PERANG.SESAMA UMNO ADA YG MELEPAS.TAK KAN ISLAM SUROH BUAT LAGU ITU.ORANG KAFIR PUN TAK MAHU KAWAN DENGAN UMNO.TUNJUK TAULADAN BAGI ELOK UNTUK DIJADIKAN CONTOH.BUKAN BAGI HURU HARA SESAMA AHLI UMNO.BAGI JELAS LAH BILA CAKAP PASAI PERPADUAN.DALAM KELAMBU SENDIRI PUN TAK MACAM MANA.

mohammad azren fooldog PH yg bahalol said...
pada hari 

Memang betul cakap N.Ajis wanita "disaran" solat Jumaat, maknanya N.Ajis tak keluar fatwa "wajib". Itu betul....

Tapi faham2 la perangai orang hamPAS totok ni, mula2 seorang muslimah hamPAS (katakan si A) mengajak muslimah lain (katakan si B) untuk mengerjakan solat Jumaat bersama2 dan jika muslimah B mengikut dengan ikhlas, perkara ini tidak jadi apa2 masalah. Syukur kita rasakan....

TETAPI, bila dah dekat dengan pilihanraya dan ada sebilangan masjid yang ketika khutbah suka memhentam orang lain (kerajaan) serta keluar doa2 yang mengarut untuk kemusnahan umat ISlam Islam tadi, muslimah A pasti suka keadaan demikian dan cuba mengajak muslimah B untuk solat Jumaat ke masjid itu, tetapi muslimah B menolak kerana tidak suka mendengar khutbah2 menyakitkan telinga. Namun muslimah A terus mendesak muslimah B untuk mengikut, bukankah perkara ini seperti menyuruh muslimah B "wajib" solat Jumaat (kerana memaksa) di masjid tersebut???

Ketika ini, perkara yang dibenarkan dalam Islam boleh jatuh haram kerana cuba me"WAJIB"kan wanita untuk solat Jumaat atas sebab2 seperti diatas tadi. Kalau mahu disarankan, biar mereka pergi dengan ikhlas bukan kerana dengan memaksa untuk mendengar khutbah menghentam orang lain.

mohammad azren fooldog PH yg bahalol said...
pada hari 

Ini pendapat saya, sebab itulah kerajaan tidak nampak supaya wanita digalakkan untuk pergi solat Jumaat kerana ia bukannya satu keperluan atau jatuh WAJIB. Mereka masih boleh mengerjakan solat Zohor dirumah, terpulang kepada mereka untuk turut serta solat Jumaat atau tidak.

Dan kepada macai2 atau pencacai hamPAS, tak perlu nak kata Tok Guru N.Ajis terlalu berfikiran ke hadapan dalam soal ini kerana di Sarawak dan Perak perkara ini telah lama dipraktikkan. Cuma ditidak dihebohkan hanya kerana mahukan nama dan pujian. Wallahualam bi shawab....

Anonymous said...
pada hari 

isu dia wanita dibolehkan solat jumaat.cuma tak wajib.tak payahlah ulas panjang-panjang.

mohammad azren fooldog PH yg bahalol said...
pada hari 

Isu dia juga ada sebilangan pencacai hamPAS kata kononnya ini adalah pemikiran ke hadapan N.ajis. Hebat sangat ke pemikiran orang tua kutuk tu??? Orang dah lama buat, dia baru nak kecoh2 dalam harakah. Kononnya hebat sangat la ularmak anda tu..... Hahahahaha...

Anonymous said...
pada hari 

SEBENARNYA ISU WANITA SOLAT JUMAAT TIDAK LEBIH DARI GEMIK POLITIK MURAHAN PAS YANG SUDAH KEKONTANGAN MODAL.SETELAH HUDUD,NEGARA ISLAM, SERTA HUKUM HARAM JUDI SERTA ARAK DITOLAK SECARA TERANG-TERANG OLEH PEMIMPIN PAS DENGAN ALASAN KAPIAQ HARBI TELAH MEMBANTU KEMENAGAN PAS.DAN ISU WANITA BERSOLAT JUMAAT PULA TIDAK LEBIH DARI RETORIK PEMIMPIN POLITIK MURAHAN PAS.WALAUPUN WANITA SAH BERSOLAT JUMAAT TETAPI IA BUKAN SATU YANG DIWAJIBKAN SEPERTI YG DIWAJIBKAN PADA KAUM LELAKI.KERANA RASULLULLAH BERSABDA"Rumah-rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka." IAITU UNTUK KAUM WANITA.JIKA HUBUNGAN PAS DENGAN KAPIAQ HARBI[DAP] PAS MAMPU MENJADIKAN IANYA SATU IKUTAN SUNAH DAN JADIKAN SBG IKTIBAR DARI HUBUNGAN RASULLULLAH SWT DGN BAPA SAUDARANYA YG MENENTANG ISLAM.

MENGAPA ULAMA SLIPAR TIDAK PULA MENGAMBIL IKTIBAR DARI SABDA RASULLAH BAHAWA '

" RUMAH-RUMAH MEREKA ADALAH LEBIH BAIK BAGI MEREKA"

BUKANKAH RASULLAH SENDIRI MENYARANKAN LEBIH BAIK WANITA ITU DIRUMAH SAHAJA" DALAM SOAL SOLAT JUMAAT YG DISARANKAN OLEH ULAMA SLIPAR.

MENGAPA ULAMA SLIPAR TIDAK MENJADIKAN SABDA RASULLULLAH SAW ITU SEBAGAI ASAS YANG KUKUH WANITA ELOK DAN LEBIH DIRUMAH SAJA SEPERTI YG DISABDA OLEH RASULLULLAH.

INILAH PUTAQ BELIT SEKUTU KAPIAQ HARBI PAS HARI INI CUBA MENGGUNAKAN ISU INI SEBAGAI DANA POLITIK MURAHAN .

MENGAPA UNTUK MENGHALALKAN HUBUNGAN PAS/DAP PAS MENGIKUT SUNAH DAN MENGAMBIL IKTIBAR DARI HUBUNGAN NABI DAN BAPA SAUDARANYA...TETAPI DALAM SOAL SOLAT JUMAAT BAGI KAUM WANITA YG TIDAK DIWAJIBKAN PAS TIDAK MENGAMBIL APA YANG DISABDAKAN OLEH NABI...SEBAGAI SATU ALASAN YANG MUNASABAH?

HARI INI SARANA WANITA BERSOLAT JUMAAT TIDAK LEBIH DARI RETORIK PEMIMPIN MUNAFIK PAS SAHAJA.

INILAH HIPOKRITNYA PUAK2 MUNAFIK PAS HARI INI...

DAN INILAH PUTAQ BELIT PUAK-PUAK PUKIMAK PAS HARI INI.

YANG WAJIB DIHARUSKAN YANG HARUS DIWAJIBKAN.YG HALAL DIHARAMKAN...YG HARAM DIHALALKAN...DENGAN BERBAGAI DALIL DAN AMANAT DAJAL YANG DIREKA CIPTA UNTUK MENGELIRUKAN UMAT MELAYU ISLAM MELALUI POLITIK DAJAL YG KEMARUK KUASA.

AKHIR SEKALI....

PAS ITU MUNAFIK...MUNAFIK ITU PUAK-PUAK POLITIK DAJJAL PAS HARI INI YG BERKONGSI KUASA DENGAN DAP.

Anonymous said...
pada hari 

solat jumaat pada wanita yg tak wajib hampa goreng.tapi bila pasai wajib pakai tudong hangpa diam.pasai bini ketua hampa tak ikut perintah agama.jangan lah kata sebarangan munafik pada orang lain.sebab itu umno kacar kacir kerana ramai pemimpinnya buat maksiat.

paklahbom said...
pada hari 

Janganlah dok marah kalau kapiak nak berkawan dengan pas.depa kapiak ini pun dah tak mau kawan dengan umno.pasai umno sombong.dulu pas bodo tak kawan dengan kapiak.hari ini umno jadi bodo pasai orang kapiak tolak umno.oranng kapiak tolak mca.orang kapiak tolak mic.orang kapiak tolak gerakan.laa ni orang kapiak sokong pas..padan muka muka hampa semua.

Anonymous said...
pada hari 

Oi magkok2 pas macam mana pula kalau bini pakai tudung,laki tutuh punggong? he..he..he..tak kucar kacir pulak no?

he..he..he..bini pakai tudung laki tutuh punggong.

Anonymous said...
pada hari 

Ya Allah..Jahilnya manusia yg sakit hatinya apabila d seru mlakukan kbaikan..,mereka hanya mminati segala yg haram...mereka senang mnghalalknnya semata2 kerana dunia..bukannya tgna suruh prmpuan mnjadi imam solat jumaat..tgna cuma mganjurkn prmpuan agar sama2 brsolat jumaat...pada mereka yg maseh mmbodohkan diri mereka dgn berbuat sengaja tidak faham, baiklah anda ikatkn batu pada kaki anda dan terjunlah kdalam sungai...moga anda d makan buaya dan segera ksyurga...tanpa perlu mnjadi munafik..

Anonymous said...
pada hari 

hoi mangkok jamban pas Anon 10.02 awat nak dengar saranan tok guru terompah hanpa ka.nak dengar sarana Rasulullah swt? mana yang patut dipatuhi ulama terompah atau rasullullah.hang fahamka apa yang rasullullah sarankan..apa pula yg ulama terompoh saran.nabi kata wanita elok dirumah...tok guru terompah kata elok dimasjid.mana yg patut diikuti saranan rasulullul atau saranan tok guru politik betaraf terompah? mau reti beza sabda rasul dan kata2 ulama terompah yg kemarok nak berpolitik.

pasai apa kes bersahabat dengan dap ulama hangpa nak ikut sangat sunah kononnya nabi dijaga oleh orang kapiaq.walaupun hukum dari ulama hangpa pun dah bagi tau kapiaq dan haram hukum berkawan dengan kapiaq perintah negeri.tok guru terompah hangpa bedai serupa juga.kes wanita sembahyang jumaat nabi kata elok di rumah tok guru terompah kata di masjid.mana yg patut ikut saranan nabi atau tok guru politik yg bersahabat degan kapiaq? elok Anon 10.02 tunging pungong kat anwar dari nak terus bela tok guru sesat pas hari ini.toksah lawan la sabda nabi.apa kata nabi yg patut kita patuh bukan apa kata tok guru politik bekas pengikut umno yg kena tendang tu.bahlol.elok jadi boya dizoo dari terus jadi manusia.kata rasul tak nak ikut kata ulama politik nak patuh konon.sapa ulama terompah hang berbanding rasullullah wahai pengikut mangkok tandas pas oi.tok guru hang tu manusia biasa...berak,kencing makan petai dan budu macam hang juga.dia bukan wali,bukan malikat tapi ulama politik sesat.syaitan pun boleh jadi ahli politik dia kalau syaitan sokong pas.rasullullah tak telan budu,petai jerin dan kek macam ulama hang.rasullullah tak berkempin untuk menang orang kapiaq tok guru hg berkempin untuk menang org kapiaq.tok guru hg sanggup musuh dgn orang islam.rasullullah menentang orang kapiaq harbi..tok guru hang berkawan dan bepelok dgn kapiaq.so..sapa yg patut hg dengar saranan tok guru politik hg atau saranan nabi.

awat hg bahlol sangat.he,,he...he..sesat punya mat pas ni.sabda rasul tak mau ikut sanda tok guru politik yg bekawan dgn kapiaq nak ikut sangat.bahlol,wailol;likul;tolol,toyol punya mamat pas mangkok tandas ni.jumpa lagi no.

Anonymous said...
pada hari 

penyokong Pas memang bahalul mcm pengikut Ayah Pin pulak jadinya.Pok Nik bukak satu topik yg dah basi lepas tu suruh pengikut spin, bukak topik nama ALLAH lepas tu suruh pengikut spin, last2 Islam juga yg tergadai. Jijik sungguh Pok Nik ni sanggup gadai agama demi politik...oppss.. lupa politik dan agama mana boleh dipisahkan patutlah Pok Nik gunakan agama yg suci ini utk kepentingan politik celako3 dia.
tak payahlah suruh org pompuan sembahyang kat majid yg dah sedia kala penuh,behimpit2 sampai sembahyangpun atas jln raya kalau disarankan pergi dgr khutbah tu ada jgak baiknya dapat jgak sambil2 dgar khutbah tolong tgk2kan penyamun2 yg mencuri semasa org sembahyang.

paklahbom said...
pada hari 

tungging punggung sahaja tak apa.tak berdosa.kalau balun baru dosa.he he he.baru padan muka hmpa semua.

kubota said...
pada hari 

Nik ajis tak payahlah nak 'saran'kan benda yg hukumnya harus saja,malah boleh menjadi makruh dan haram kalau tak kena caranya.Siap suruh tingkat bawah dikhaskan untuk wanita lagi.Apa tujuan dia sebenarnya?

Beberapa perkara perlu diperhalusi kalau n.ajis nak jadikan amalan solat jumaat itu dikalangan wanita.Jalan masuk/keluar harus diasingkan supaya pertembungan lelaki/wanita dapat diminimumkan.Agak sukar untuk mengelakkan pertembungan dan percampuran lelaki dan perempuan dalam keadaan orang yg ramai terutama di tempat parking kenderaan dan keadaan bersesak2 ketika selesai solat.Melainkan kalau kawasan masjid terlalu luas dan jemaah lelaki dan wanita datang berasingan.Agak tidak munasabah pula sebab sudah tentu kebanyakannya datang bekeluarga dengan satu kenderaan.

Senang cerita saranan n.ajis ini tidak membina dan tidaklah perlu diikuti.Lagipun pendapat ulama2 muktabar tidak menggalakkan wanita bersolat jumaat terutamanya dari keempat2 mazhab ahlissunnah waljamaah.Lebih afdhal untuk wanita solat zohor di rumah saja.

Anonymous said...
pada hari 

rasa sudah cukup jelas apa yang dijelaskan oleh Bro kobuta.Jd tak perlulah nak pertikaikan lagi.Ada hal2 yang lain yg lebih wajib dari ap yg dibincangkan disini.

Anonymous said...
pada hari 

pakai tudung pun....msk neraka jg....
bkn semua ppuan yg pakai tudung tu baik....
bodoh punya orang !

Anonymous said...
pada hari 

kalau tak pakai dan tutop auratlagi konpom masuk neraka.yang tak pakai itu adalah perempuan yang jahil hukom agama.bukan bodoh.yang cerdik pun ada tapi loya buruk dengan kehendak agama.aku ingat jom la pi kita ngaji agama.bukan kat nik aziz orang lain tok guru umno laa.guru agam umno pun ada.jangan cari pasal dok terima dosa kerana bini kita tak tutop aurat.kita hendak ALLAH memberkati perjuangan kita.kita ikutlah perintah dia.bukan perintah nik aziz.aku pun orang umno juga.

wanita umno said...
pada hari 

apalah salahnya kalau seluroh wanita umno bertudong dan menutop aurat.begitu juga bini menteri.koman ke kalau ikut perintah agama islam.jangan jahil sangat dengan hukom hakam agama ialam kita,banyak benda lagi yang kita tak buat.tak kan yg ini pun kita nak berdolak dalih.

Anonymous said...
pada hari 

depa kata pakai tudong nampak tak lawa dan segak.nampak kolot.

Anonymous said...
pada hari 

Nampak sangat lah bodoh piangnya anon 1245 AM.

Islam itu luaran dan dalaman.
Luar kena jaga, dalam kena jaga juga.

Hati kena baik, aurat kena jaga juga
kita tidak boleh persoalkan hati/niat dia baik atau tidak kerana kita tidak mampu membaca hati orang
tetapi bab aurat kita mampu menilai

kalau x tahu jangan lah komen2
nampak sangat lah jahil ilmu agama

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang di buat.

Labels

 

© 2009 Fresh Template. Powered by Blogger.

© 2010 Tempe Template. Modified by GMC.

Fresh Template by NdyTeeN.