Monday, April 26, 2010

SIDANG DUN KEDAH TIPU ..?????


SEBUT SAJA KECOH …TENTU ORANG KEDAH LEBIH FAHAM TIPU…

TIPU ITU KECOH..KECOH ITU TIPU..TETAPI SEKALI DENGAR SUDAH TENTU RASANYA ADA MACAM ADA USUR TIPU..ATAU PUTAQ BELIT…ATAU KECOH…

ITU ISU LORAT KEDAH…ANTARA KECOH DAN TIPU…KES LORAT BAHASA DAERAH INI PUN KADANG-KADANG BOLEH BUAT ORANG YANG TAK BETOI-BETOI FAHAM LORATNYA BOLEH BUAT ORANG MARAH….

BERBALIK PADA ISU POKOK…TANYA BIDANG KUASA SULTAN DUN KEDAH KECOH…..!!

"panas" apabila berlaku pertikaman lidah antara anggota parti pemerintah dan wakil Barisan Nasional (BN) berhubung bidang kuasa Sultan Kedah sebagai ketua Agama Islam negeri”

Kekecohan itu timbul setelah Mahdzir Khalid (BN-Pedu) meminta Mohd Nasir Mustafa (PAS-Kubang Rotan) ditarik balik. soalan bertulis ketiga (a dan b)

Soalan (a) ialah Sejauh manakah bidang kuasa KDYMM Tuanku Sultan sebagai Ketua Agama Islam Negeri ini dihormati oleh Kerajaan Pusat.

Soalan (b) pula.. Setakat manakah tahap tidak boleh campurtangan Kerajaan Negeri Kedah dalam pentadbiran hal ehwal agama Islam, nyatakan perkara tidak boleh tersebut.



Kata Mahdzir Khalid (BN-Pedu)… semasa BN mentadbir kerajaan negeri Kedah, soalan yang menyentuh bidang kuasa Sultan tidak pernah dibangkitkan di DUN dan kuasa baginda juga tidak pernah dipertikaikan.

Dari penjelasan Mahadzir Khalid tersebut telah menimbul bantahan dari anggota penyokong kerajaan Kedah Belanda yang membawa kepada pertikaman lidah antara kedua-dua belah pihak sehingga ada yang meninggikan suara…

Azizan Razak mencelah …dengan nada membela…katanya soalan a dan b itu bertujuan untuk nak dapat penjelasan secara detail tentang bidang kuasa sultan berkaitan hal ehwal agama..

Tapi nampaknya Anak buah Azizan Razak sendiri yang mewaki BN Sungai Tiang menjawab kedua-dua soalan dari Mohd Nasir Mustafa (PAS-Kubang Rotan) itu sudah termaktub dalam undang-undang tubuh kerajaan negeri…


Sekali pikiaq…adegan tersebut macam real ….sekali lagi pikiaq macam tak berapa nak real…macam ada satu babak sandiwara…sedang dilakunkan oleh pihak-pihak tertentu…

Sekali lagi pikiaq pun.. rasa macam tipu…kecoh..tipu…kecoh..tipu….rasa macam ada sandiwara…

Nei la kerja puakpuak pas ni..kerja Raja dipetikai kerja sendi diambai…!!

Kah..kah..kah…DUN pun ada buat sandiwara…kah..kah…kah..

Pas itu munafik..Munafik itu PAS.sini

Komentar :

ada 3 comments ke “SIDANG DUN KEDAH TIPU ..?????”
Bingai @ Bangang said...
pada hari 

lupa lak nak tanya.

sejauh mana bidang kuasa ADUN untuk membincangkan hal berkaitan Sultan di DUN sedangkan DUN itu sendiri kuasa Sultan. Sebab itu mereka digelar ADUN yakni ahli yang diUNDANG ke dewan yang hanya boleh digunakan oleh mereka yang diUNDANG sahaja.

Detguaq said...
pada hari 

Kecoh la abang oiii,

Kecoh sebab belajaq dri kaki pengecoh aka B A B I. Kecoh untuk tutup bangkai lain yang sudah semakin REPUT dan berbau bukan sahaja stu Negeri Kedah, bahkan baunya sudah melangkaui sempadan...bau busuk sampai Johor nuuuuu!

Anonymous said...
pada hari 

Sebenaqnya si Nasir ADUN PAS Kubang Ritan yang mengemukakan soalan bersiri mempertikai kuasa KBDYMM Sultan Kedah mengenai Islam dinegeri Kedah di Dewan Undangan Negeri yang bersidang baru2 ini adalah hasil kesepakatan kepiminan PR/PAS Kedah termasuk Menteri Besar sendiri, Dato Sri Azizan Razak.

Adalah perkara mustahil soalan yang akan di kemukankan itu Menetri Besar tidak tahu. Bodoh dan dungu sungguhlah Menteri Besar Kedah, jika soalan yang sesensitif itu tidak dibawa oleh Spiker dan Timbalannya berbincang terlebih dahulu dengan Menteri Besarnya. Dimana letaknya kribeliti Menteri Besar yang menguasai negeri sahingga boleh dipermainkan oleh Spiker Dewan Negeri?. Jika benar soalan saperti itu terlepas pandang oleh Menteri Besar,apakah Menteri Besar Ustaz Azizan ini terlalu buta perut sangatkah, sahingga solan saperti itu terlepas dari pandangannya?.

Pada hemat kita, soalan itu memang Ustaz Azizan yang bersetuju supaya Wakil Rakyat PAS ini mengemukakannya kedalam persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah. Jika tidak disergah atau di minta ditarik balik oleh Ketua Pembangkang Dato Sri Diraja Mahadzir Khalid, memang soalan itu akan dibawa berbincang. Dengan sergahan dan desakan itu kerajaan PR/PAS menarik balik soalan tersebut.

Mengapa Kerajaan PR/PAS tarik balik? Kerana,

- Takut KDYMM Sultan kecil hati dan murka.
- Kerana YB Suraya ADUN Sg Tiang minta dibincang
soalan saterusnya mengenai rancangan
pemberhentian Imam Mesjid dan Siak yang
menyokong BN dan nak ditukar dengan Imam dan
Siak yangmenyokong PAS.

Semua tektik ini adalah satu tektik bodoh yang
apabila mereka takutkan KBDYMM Sultan murka, maka soalan itu ditarik balik.

Soalanya, adakah PAS Kedah akan mengamalkan sikap kurang ajar mereka kapada KBDYMM Sultan Kedah?. Jika Kerajaan Negeri akan memulakan sikap begini, kita akan buat perhitungan untuk mengajak rakyat berpiket dihadapan Wisma Darulaman.

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang di buat.

Labels

 

© 2009 Fresh Template. Powered by Blogger.

© 2010 Tempe Template. Modified by GMC.

Fresh Template by NdyTeeN.