Friday, September 18, 2009

عبد الرحمن الكواكبي‎,






Abd al-Rahman al-Kawakibi (Arabic: عبد الرحمن الكواكبي‎, 1855–1902) was an Arab Nationalist writer who helped popularize the movement in the 1890 in a campaign to attempt to revive the Arab caliphate.

He was one of the first Muslims to support the Arab Nationalist movement, a campaign generally accredited to Christian Arabs at the American University of Beirut in Lebanon. Sumber wikipedia Abdul Rahman Al Kawakibi , berkarya dan menulis untuk menjatuhkan Khalifah Uthmaniyah, kerajaan Islam terakhir di Turki.

Akhirnya dengan bantuan Eropah dan Yahudi usaha Abdul Rahman Al Kawakibi telah berjaya.

Tumbanglah Khalifah Uthmaniyah, muncullah pemerintahan DEMOKRASI, di bawah pemerintahan Mustafa Kamal Ataturk.

Dimana sistem raja-raja dihapuskan, gugurnya Islam agama rasmi Turki . Lambang-lambang Islam di Turki, termasuk azan, masjid, tudung satu persatu dihapuskan.

Manakala di Malaysia pula dalam PRU 12,bertempat di Hotel Sri Malaysia Sungai Petani dengan resminya PAS melalui Mat Sabu telah menggugurkan Negara Islam yang diwar-warkan oleh PAS selama ini dan digantikan dengan “Negara Kebajikan” semata-mata kerana memenuhi tuntutan DAP.


Manakala hari ini bukankah Anwar Ibrahim dengan bangganya telah memuji Abdul Rahman Al Kawakibi dan kamal Artarturk, anti sistem khalifah.

Andainya al Kawakibi berjaya meruntuhkan khalifah Uthmaniyah dengan tulisan-tulisannya.

Sedarkah kita Anwar Ibrahim hari ini juga berusaha untuk meruntuhkan status quo agama dan negara melalui agenda Negara kebajikan bersama PAS,PKR dan DAP.

Apakah kita masih tidak menyedari agenda Anwar disebalik Isu liwat yang dilengah-legahkan pembicaraannya.

Dengan berbagai-bagai kerenah dari pihaknya dan mahkamah.

Adakah isu liwat ini memberi faedah yang besar pada bangsa…bukankah itu hanya sekadar isu peribadi Anwar saja.Apa lagi keadilan yang Anwar cari selama ini.

Hari ini sudah jelas Agenda Anwar bukan lagi agenda bangsa tetapi semata-mata Agenda peribadi…tidak lebih dari itu.

Hari ini rakyat melalui gerak refomasi tajaan Anwar sudah berakhir…dan kini Anwar telah dibebaskan dan sedang berhadapan tuduhan peribadi yang baru pula.

Sampai bila isu liwat Anwar mahu dijadikan satu agenda yang membuang masa rakyat?

Komentar :

ada 4 comments ke “عبد الرحمن الكواكبي‎,”
C L J said...
pada hari 

Dan tokoh kemudiannya dari golongan itu ialah Ali Abdul Razik yang menapikan sisten khalifah. Beliau telah disingkir oleh Majlis Ulamak Al Azhar lari ke Pakistan disingkir dan lari ke Eropah. Kemudian menetap di Indonesia sehingga lahir aliran Islam Libral. Khabarnya Abdul Rahman Wahid (Gus Dur) pun tergolong dalam golongan itu. Inilah salah seorang sahabat akrab Anuar di Indonesia kini. Ada keseragaman pun.

Anonymous said...
pada hari 

salam;

Harap bro sudi postingkan sikit al- kisah seterusnya hal Ali Abdul Razik yang menafikan sistem khlifah...untuk tatapan rakan-rakan kita..amat baik al-kisah tersebut jika dipaparkan mengikut urutannya.

wassallam apbs

Anonymous said...
pada hari 

NEGARA KEBAJIKAN
ERTI NYA IA LAH MEMISKIN NEGARA DENGAN MENJATUH KAN AMALAN YANG ADA, MENGGELAPKAN WANG NEGARA UNTOK KEGUNAAN PERIBADI DENGAN MEMINJAM WANG DARI IMF DARI BANK DUNIA SETERUSNYA MENJUAL MALAYSIA UNTOK DI JAJAH KEMBALI
LEPAS TU AL JUB LARI KE USA DENGAN WANG RAKYAT MALAYSIA....

semanggigunung said...
pada hari 

APDS,
Kita yakin dan percaya perancangan manusia akan sampai juga ke noktahnya, biar sehebat mana sekalipun perancangnya, hebat lagi perlaksanaan Allah swt.Tunggulah.......

Cuma yang kita takuti usaha jahat yang sedang dilakukan semata-mata bagi mengalih pandangan rakyat dan pemerintah agar tidak memberi tumpuan kepada kerja yang lebih durjana, akan memberi
masa dan peluang agar kerja yang akan merosakkan ummah,bertapak dan mencengkam,sekaligus akan memberi kemenangan kepada "pengkhianat" ini.

Kita sesungguhnya berharap pihak pemerintah juga sedang menyusun sesuatu tindakan demi kepentingan dan kesucian Islam, bangsa dan negara.

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang di buat.

Labels

 

© 2009 Fresh Template. Powered by Blogger.

© 2010 Tempe Template. Modified by GMC.

Fresh Template by NdyTeeN.