Thursday, June 11, 2009

Pendapat Ulama juga sudah berbeza? akibat dari politik Gila.


Anwar Ibrahim aktif dialog antara agama.ULAMA MUKTABARKAH ANWAR? Dengan kelulusan General Degree.Sastera dan Sain Sosial.UM.Cuma aktivis Pelajar dalam ABIM,WAMMY dan IIT kini mampu menganggotai debat arah tuju Islam dunia dan Kini bertaraf Model Islam Moderate?

Kemana ulama'yang benar benar diiktiraf? tak kan semata mata muncul untuk menetap tarikh untuk melihat anak bulan.Dan untuk menentukan hari raya sahaja?

Disaat saat umat Islam berkecelaruan dengan politik semasa.Apakah peranan ulamak pewaris nabi ini? Apakah kita umat Melayu Islam hari ini sudah cukup celaru.Mana satu teguran ulama yang harus dipandu.Hari ini ulama' sudah dicaci dan di maki.Yang mana satu ulama'yang harus ditaati? Umat Melayu sudah sampai ke peringkat yang cukup Celaru dan haru biru.Berbagai fatwa dan istilah yang dicipta oleh mereka yang bertaraf Ulamak.Ada yang menghalang dan yang membenarkan,ada yang menghalalkan dan ada pula yang mengharamkan.

DIMANA PULA KEBENARAN DAN SAHIHNYA PENJELASAN INI?

Dalam Islam, jelasnya, ulama tidak akan menjadi pemerintah. Ulama pewaris nabi hanya menjadi penasihat kepada pemimpin. Sejak dari zaman RasuluLLAH lagi, tidak ada seorangpun ulama menjadi pemerintah.

Dalam empat mazhab yang diiktiraf.
Tidak ada JUGA seorang pun ulama yang menjadi pemerintah. Contohnya, Imam Hambali di zaman kerajaan Makmun rela masuk penjara kerana enggan menjadi mufti. Jawatan ini ada hubungkaitnya secara langsung dengan pemerintahan negara.

Gambar (Dr Ibrahim bersama the Rev Dr Duncan Reid dari the Victorian Council of Churches (Majlis Gereja-gereja Victorian), Mr Malcolm Thomas, Presiden the Islamic Council of Victoria, Professor Camilleri, dan Dr Michális Michael,dari Centre for Dialogue Research.)

Komentar :

ada 0 comments ke “Pendapat Ulama juga sudah berbeza? akibat dari politik Gila.”

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang di buat.

Labels

 

© 2009 Fresh Template. Powered by Blogger.

© 2010 Tempe Template. Modified by GMC.

Fresh Template by NdyTeeN.