Tuesday, June 23, 2009

Buku-buku MEGC diharamkan oleh KDN kerana bertentangan dengan Islam


Anwar mengecam kerajaan sebagai bertindak jumud dan bebal kerana mengharamkan buku-buku itu. Sedangkan tindakan KDN berasaskan nasihat JAKIM.

Kulit buku 'Islam Dan Dasar Pemerintahan' ditulis oleh Ali Abdul Raziq pada 1926.

Buku ini diharamkan di Timur Tengah kerana pengarang Ali Raziq merumuskan bahawa di dalam Al Quran dan Al-Hadith tidak pernah menganjurkan untuk membina sebuah negara Islam (daulah Islamiah).

Majlis Ulama Mesir menfatwa buku karya Ali Abdul Raziq telah menyeleweng dan pengarangnya telah dilucutkan ijazah. Tetapi pada 2004, Institut Kajian Dasar (IKD) dengan tajaan Konrad Adenuer Foundation (KAF).

Kedua-dua institut ini (IKD & KAF) menjadi badan pemikir dan penaja Anwar Ibrahim di Malaysia. Penterjemah buku itu ialah Mustaqeem Mahmood Radhi, (pengarah MEGC)yang juga merupakan pemikir IKD.

Persoalannya kenapakah Anwar merestui penerbitan buku yang pernah diharamkan di Mesir itu untuk bacaan semula rakyat Malaysia ? Adakah Anwar ingin mempengaruhi pemikiran rakyat bahawa perjuangan Negara Islam tidak termaktub dalam Al Quran sepertimana berdasrkan hujah buku itu ? Kenapa pula yayasan Nasrani (KAF) berminat terbitkan itu ?

Komentar :

ada 0 comments ke “Buku-buku MEGC diharamkan oleh KDN kerana bertentangan dengan Islam”

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang di buat.

Labels

 

© 2009 Fresh Template. Powered by Blogger.

© 2010 Tempe Template. Modified by GMC.

Fresh Template by NdyTeeN.