Sunday, June 14, 2009

Anwar model Islam Amerika ?





Wawancara ini antara Julia Kirby, Pembantu Penyelidik, Pew Forum on Religion & Public Life , Amerika dengan Anwar Ibrahim, pensyarah pelawat di Georgetown University's School of Foreign Service semasa Sidang Meja Bulat Islam Di Asia Tenggara yang ditaja oleh the Council on Foreign Relations (CFR)pada Jumaat, 7 April 2006, di Washington, D.C.




BERDAILOG-Pendekatan Islam Demokrasi.Kecondongan fahaman Islam Libral.-Berdasarkan You Tube Anuar-ucapan Di Doha,Qatar 10 april 2005.

Toleransi dan menolak keganasan.

• Mereka lebih terbuka kepada DIALOG antara agama untuk menyelesaikan konflik dengan Yahudi, Kristian, Hindu dan mazhab-mazhab lain dalam Islam; Ruj Slot YUO TUBE- anuar tentang Hamas dan hisbullah- Osama dan sadam Husain Penganas.
• Idea jihad lebih difahami sebagai 1).perjuangan dalam diri sendiri berbanding perjuangan bersenjata.

• Pergantungan kepada kesarjanaan secular-Ruj: Tube Mazhaf punca Islam lemah.
• Mereka ini selalunya skeptikal ( sifat suka mempersoalkan kebenaran sesuatu); tututan,teori dan lain-lain ; yang merasa was-was ,ragu-ragu,curiga terhadap sesuatu)terhadap kesahihan ilmu-ilmu yang berbaur Islam seperti ekonomi Islam, sains Islam, sejarah Islam dan falsafah Islam sebagai satu cabang ilmu berasingan dari bidang ilmu perdana. Mereka menganggap penyebaran cabang-cabang ilmu ini sebagai propaganda Muslim konservatif.
• Mereka lebih suka merujuk kepada hasil kerja sarjana dari Barat.


, "Kenapa Anwar berguru dengan orientalis ?", "Menafsir lawatan John L. Esposito ke rumah Anwar" , "Polemik Anwar Ibrahim & Salman Rusdie di ASIAWEEK" dan "Mengenal Anwar, kenalilah kawannya di luar negara...."


Menghapuskan Dasar Ekonomi Baru (DEB)


Anwar sudah berjanji sekiranya beliau menjadi PM, langkah pertama yang dilakukannya adalah memansuhkan DEB dan menggantinya dengan Agenda Ekonomi Malaysia (AEM).

Menurut Anwar, DEB hanya menguntungkan golongan Melayu, sedangkan AEM yang bakal dilancarkan itu menguntungkan semua kaum, Melayu, China dan India serta kaum-kaum lain.

Komentar :

ada 0 comments ke “Anwar model Islam Amerika ?”

Post a Comment

Pemilik Blog tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang di buat.

Labels

 

© 2009 Fresh Template. Powered by Blogger.

© 2010 Tempe Template. Modified by GMC.

Fresh Template by NdyTeeN.